Heeft u een indicatie vanuit de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) of Centraal indicatiestelling Zorg (CIZ) voor de WLZ dan heeft u wettelijk recht op een onafhankelijke cliëntondersteuning.
Wat is cliëntondersteuning?
Een cliëntondersteuner denkt met u mee over zorg en ondersteuning zodat u dit naar wenst kunt organiseren. De cliëntondersteuning is vooral gericht op de versterking van uw positie, zodat u weloverwogen keuzes kunt maken over uw zorg. Een clientondersteuner moet onafhankelijk zijn van de organisatie waar u zorg van ontvangt. De clientondersteuner is er voor u, die staat naast u en denkt mee in oplossingen, indien gewenst en mogelijk wordt uw sociaal netwerk betrokken bij de ondersteuning.
Wie is verantwoordelijk voor de clientondersteuning?
Cliëntondersteuning is onderdeel van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en van de Wet langdurige zorg (Wlz). Dat geldt voor volwassenen en voor kinderen/jongeren.
Cliëntondersteuning vanuit de Wmo (gemeente)
De gemeente is verantwoordelijk voor cliëntondersteuning op verschillende levensterreinen, zoals:
- Wmo-ondersteuning (zelfredzaamheid en meedoen in de samenleving)
- Jeugd en gezin
- Wonen
- Onderwijs
- Zorg gefinancierd door de zorgverzekeraar vanuit de Zvw.
Cliëntondersteuning voor jeugd valt onder de Wmo.
Cliëntondersteuning voor jeugd en gezin is dus geen onderdeel van de Jeugdwet, maar van de Wmo.
Wie biedt cliëntondersteuning in uw gemeente?
Per gemeente verschilt wie de cliëntondersteuning biedt. Vaak is dat MEE of Zorgbelang,
Wilt u Wlz-zorg aanvragen bij het Centrum indicatiestelling zorg (CIZ)?
U kunt ondersteuning krijgen bij het invullen van de aanvraag. De gemeente is verantwoordelijk voor deze onafhankelijke cliëntondersteuning. U kunt de ondersteuning aanvragen via het Wmo- loket van uw gemeente. Voor het inschakelen van een clientondersteuner worden er geen kosten in rekening gebracht dit is volledig kosteloos.
Cliëntondersteuning bij de invulling van Wlz-zorg
Bij het regelen van zorg en het maken van afspraken over de zorg heeft u recht op hulp van een cliëntondersteuner voor informatie, advies en ondersteuning. Uw zorgkantoor moet hiervoor onafhankelijke cliëntondersteuning beschikbaar stellen. Denk aan:
- Informatie en advies over het zorgaanbod in de regio, verschillende zorgvormen, cliëntrechten en eventuele wachtlijsten.
- De keuze voor de gewenste zorgaanbieder die het beste past bij uw situatie past.
- De invulling van de zorg. U kunt bijvoorbeeld hulp krijgen bij het opstellen van een persoonlijk plan. Hierin legt u vast hoe u uw leven wilt inrichten en wat daarbij voor u de beste zorg is.
- Het zorg- of ondersteuningsplan. U kunt hulp krijgen bij het opstellen, evalueren en
bijstellen van het zorg- of ondersteuningsplan. Dit zijn afspraken over de invulling van de zorg die u maakt met de zorgverlener. De cliëntondersteuner kan meegaan naar de bespreking met de zorgverlener.
- Bemiddeling tussen u en uw zorgaanbieder. Wilt u de zorg veranderen of komt u er met de zorgaanbieder niet uit? Ook dan kan een cliëntondersteuner u helpen.
De cliëntondersteuner is onafhankelijk van het zorgkantoor en werkt in uw belang. U heeft recht op cliëntondersteuning vanuit de Wlz als u een indicatie heeft van het CIZ voor zorg uit de Wet langdurige zorg. De ondersteuning is voor u gratis
Clientondersteuning vanuit de WLZ
Heeft u een WLZ indicatie? Dan kunt u terecht bij zowel het Zorgkantoor zelf of bij een onafhankelijke clientondersteuner. Wilt u graag meer lezen over de onafhankelijke clientondersteuning voor de WLZ dan kunt u dit vinden onder de onderstaande link.
https://www.menziszorgkantoor.nl/contact/onafhankelijke-clientondersteuning
Wie biedt cliëntondersteuning in de Wlz?
U heeft recht op cliëntondersteuning vanuit de Wlz. U kunt hiervoor terecht bij:
- Zorgbelang Gelderland Telefoonnummer 026 202 06 20
- CliëntondersteuningPLUS Telefoonnummer 085 071 28 63
- CliëntondersteuningPLUS (in regio Arnhem);
- Thuis in Cliëntondersteuning (in regio’s Groningen en Arnhem
Wlz Cliëntondersteuning heet vanaf 2021 Thuis in Cliëntondersteuning