Protocol “Toezicht calamiteiten”
Sinds 1 januari 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk voor het toezicht op de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (hierna Wmo 2015). De gemeenten, Regio Centraal Gelderland houden zich aan het protocol die u hierin in de link kan vinden. Hieronder vindt u een verdere specificatie van een aantal voorbeelden.
Wat is een calamiteit?
Een calamiteit, is een niet-beoogde of onverwachte gebeurtenis, die betrekking heeft op de kwaliteit van de zorg en die tot de dood van of een ernstig schadelijk gevolg voor een cliënt heeft geleid. ‘ U gaat zelf na of u een gebeurtenis als calamiteit moet melden.
- Elk onverwacht en onbedoeld overlijden van een cliënt,
- Elke suïcide(poging) van een cliënt, die mogelijk samenhangt met tekortkomingen in de zorg bijvoorbeeld omdat er sprake was van onvoldoende toezicht, slechte communicatie of fouten bij de overdracht,
- Een gebeurtenis die heeft geleid of kan leiden tot ernstig en/of blijvend lichamelijk letsel bij een cliënt,
- Een gebeurtenis die heeft geleid of kan leiden tot ernstig geestelijk lijden van een cliënt,
- Ernstig grensoverschrijdend gedrag: fysiek, psychisch en/of seksueel door hulpverleners of andere cliënten.
Wat is een incident?
Geweldsincident: Lichamelijk of geestelijk geweld of ontucht jegens een cliënt door een beroepskracht of een vrijwilliger die werkzaam is onder verantwoordelijkheid van een professional dan wel door een cliënt met wie de cliënt gedurende het etmaal of een dagdeel in een accommodatie van de aanbieder verblijft of daar buiten (bijvoorbeeld bij ondersteuning in de thuissituatie).
Melding
Indien de calamiteit plaats vindt bij de cliënt dan meld je dit:
Meldt de calamiteit zo spoedig mogelijk bij Thuiszorg SG 24/7 bereikbaar op 06 – 12 62 77 30. Vul een Melding Incident Medewerker en/of Melding Incident Cliënt formulier in via Nedap. Zoek de client in kwestie op, klik het kopje profielen aan, klik vervolgens op nieuwe vragenlijst kiezen en kies het juiste document uit de lijst met alle documenten. Meld een calamiteit of geweldsincident ALTIJD bij de toezichthouder.
Na ontvangst van de melding neemt de toezichthouder contact op met de melder en met de betreffende gemeente. Afhankelijk van de ernst van de situatie kunnen zij in opdracht van de gemeente de aanbieder vragen onderzoek naar de calamiteit te doen of doen zij zelf onderzoek. Van het onderzoek maakt de toezichthouder vervolgens een rapport. In het rapport staat of en zo ja welke verbetermaatregelen er genomen moeten worden.
Gegevens GGD Noord- en Oost-Gelderland
Contactgegevens
GGD Noord- en Oost-Gelderland Rijksstraatweg 65
7231 AC Warnsveld
Algemene richtlijn (bijna) ongevallen en schade
Alle zorgverleners die bij Thuiszorg SG in loondienst zijn leveren hun thuiszorgdiensten bij de cliënt thuis. Bij brand en/of ernstig letsel bel 112 Brand.
- Waarschuw personen in de directe omgeving van de brand. Breng personen, die gevaar lopen, in veiligheid.
- In geval van acute calamiteiten dient het alarmnummer 112 te worden gebeld. Tijdens het gesprek wordt in het kort verteld om welke calamiteit het gaat, het adres wordt genoemd en welke hulp nodig is.
- Zo gauw zich de mogelijkheid voordoet stelt de zorgverlener zijn/haar leidinggevende op de hoogte van de calamiteit: tel. 06- 12 62 77 30
- Bij (bijna) ongevallen en/ of schades stelt de medewerker zo spoedig mogelijk zijn/haar leidinggevende op de hoogte. Ook vult de medewerker een Melding Incident Medewerker en/of Melding Incident Cliënt in. De leidinggevende draagt zorg voor de contacten met de cliënt en de betreffende medewerker.
- Naar aanleiding van de melding (bijna) ongeval en/ of schade bekijkt Thuiszorg SG of preventieve of correctieve maatregelen nodig zijn om in de toekomst (bijna) ongevallen en/of schades te voorkomen.
- Thuiszorg SG heeft een aansprakelijkheidsverzekering. Voor schade gelden voorwaarden die in de leveringsvoorwaarden zijn opgenomen.
- Calamiteiten worden binnen twee dagen gemeld bij de aangewezen toezichthoudend ambtenaar (GGD) waar de calamiteit zich voordoet.
- Voortaan moeten zorgaanbieders alle vormen van geweld in de zorgrelatie melden aan de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Net als ontslag van een zorgverlener wegens ernstig disfunctioneren.
Ongeval met ernstig letsel
- Indien nodig reanimeer het slachtoffer. Houdt het slachtoffer stabiel tot de hulpverlening aanwezig is.
Slachtoffer
Slachtoffer niet verplaatsen, behalve indien dit bij brand noodzakelijk is. Bij slachtoffer blijven tot hulpverlening aanwezig is.
Bij alarmering altijd duidelijk het volgende melden:
- Je eigen naam
- Plaats van het ongeval
- Het aantal slachtoffers
- Aard van de letsel(s)